Yellow Monkey Innovation
Energiemeting is de sleutel
  • Home
  • Diensten
    • Case stories
  • Workshops
  • Over mij
  • Blog
  • Nieuwsbrief
  • Contact
Gastvrijheid in de zorg

Wat is gastvrijheid in de zorg?

In de zorg is er steeds meer aandacht voor gastvrijheid en de beleving die daarbij hoort. Alleen dat al prikkelt mij, want wat is die beleving die bij gastvrijheid hoort nu eigenlijk? Als ik het aan collega’s vraag word ik enigszins schaapachtig aangekeken, no offense. Twijfelachtig zeggen ze: ‘Ik heb eigenlijk geen idee. Het betekent toch dat mensen zich ergens thuis voelen en dat je vriendelijk bent en zo…’

 

Gastvrij WZF

Een Manager Gastvrijheid & Welzijn aannemen is een geweldige stap. Maar het betekent natuurlijk niet automatisch dat je er dan bent. Het verankert niet meteen gastvrijheid in jouw organisatie.

Begrijp me niet verkeerd, daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat er geen gastvrijheid is bij Woonzorg Flevoland. Nee, in tegendeel, ik vind dat Woonzorg Flevoland bijzonder gastvrij is. De vraag is eerder of wij het maximale uit onze capaciteit halen om dagelijks een gastvrijheidsbeleving voor onze bewoners te realiseren, daar zit volgens mij de kern.

 

Van abstract naar concreet

Terug naar de essentie: gastvrijheid wordt veelal gezien als een containerbegrip. Iets dat niet te definiëren is. Iemand sprak mij daar recent op aan en zei dat het zo abstract is. Dit klopt, maar als je de moeite wilt doen om je er verder in te verdiepen, kun je het wel degelijk concreet maken. Gastvrijheid kun je concreet maken door samen duidelijke richtlijnen, heldere spelregels en het bijbehorende gedrag vast te leggen. Dit begint bij het formuleren wat gastvrijheid inhoudt. Mijn definitie van gastvrijheid is: op een unieke manier verbinding maken met mensen, zodat ze erkenning krijgen voor hun persoon.

 

Ik ben benieuwd naar wat gastvrijheid voor jou inhoudt. Laat het me gerust weten in de reactie-box hieronder, tag mij, mail me of iets dergelijks J

 

Barteld Oppers is Manager Gastvrijheid en Welzijn en is jarenlang werkzaam geweest in de hotelwereld. Hij deelt graag hoe hij zijn ervaring en kennis uit de gastvrijheidsbranche inzet bij Woonzorg Flevoland. Wil je Barteld blijven volgen? Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief.

Een hotelier in de zorg Ego boven alles!

Related Posts

Ego

Blog

Ego boven alles!

Een hotelier in de zorg

Blog

Een hotelier in de zorg

Teamburn-out: voorkomen is beter dan genezen

Blog

Teamburn-out: voorkomen is beter dan genezen

Workshops

  • Voorkom een teamburn-out! Schrijf je nu in voor de proeverij

Case stories

  • novotel1De unieke bedrijfscultuur van Novotel Suites Den Haag
  • MINOLTA DIGITAL CAMERADe vijf lessen van project Black Starling bij Accor Hotels

Blog

  • EgoEgo boven alles!
  • Gastvrijheid in de zorgWat is gastvrijheid in de zorg?
  • Een hotelier in de zorgEen hotelier in de zorg
  • Teamburn-out: voorkomen is beter dan genezenTeamburn-out: voorkomen is beter dan genezen
  • sunset_sea kleinStilstaan is versnellen!
© Yellow Monkey Innovation 2019